Tóm tắt Luận án Tiến sĩ Ngữ văn: So sánh truyện cổ tích thần kỳ người Khmer Nam Bộ với truyện cổ tích thần kỳ người Việt (một số type và motif cơ bản)
Số trang: 55
Loại file: pdf
Dung lượng: 962.40 KB
Lượt xem: 19
Lượt tải: 0
Xem trước 6 trang đầu tiên của tài liệu này:
Thông tin tài liệu:
Tóm tắt luận án Tiến sĩ Ngữ văn: So sánh truyện cổ tích thần kỳ người Khmer Nam Bộ với truyện cổ tích thần kỳ người Việt (một số type và motif cơ bản) trình bày các nội dung chính sau: Tình hình nghiên cứu so sánh truyện cổ tích thần kỳ Việt Nam với truyện cổ tích thần kỳ của thế giới từ góc độ type và motif, nhận diện các type và motif cơ bản của truyện cổ tích thần kỳ Khmer Nam Bộ trong tương quan với truyện cổ tích thần kỳ người Việt,...
Nội dung trích xuất từ tài liệu:
Tóm tắt Luận án Tiến sĩ Ngữ văn: So sánh truyện cổ tích thần kỳ người Khmer Nam Bộ với truyện cổ tích thần kỳ người Việt (một số type và motif cơ bản) BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM HÀ NỘI NGUYỄN THỊ NHUNG SO S¸NH TRUYÖN Cæ TÝCH THÇN Kú NG¦êI KHMER NAM Bé VíI TRUYÖN Cæ TÝCH THÇN Kú NG¦êI VIÖT (MéT Sè TYPE Vµ MOTIF C¥ B¶N) Chuyên ngành: Văn học dân gian Mã số: 9.22.01.25 TÓM TẮT LUẬN ÁN TIẾN SĨ NGỮ VĂN HÀ NỘI – 2018 Công trình được hoàn thành tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội Người hướng dẫn khoa học: 1.GS.Vũ Anh Tuấn 2.TS. Trần Minh Hường Phản biện 1: GS.TS Lê Chí Quế Trường ĐHKHXH&NV – ĐHQG Hà Nội Phản biện 2: PGS.TS Nguyễn Thị Phương Châm Viện nghiên cứu Văn hóa Phản biện 3: PGS.TS Trần Đức Ngôn Trường Đại học Văn hóa Luận án sẽ được bảo vệ trước Hội đồng chấm luận án cấp Trường họp tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội vào hồi …..giờ … ngày … tháng… năm… Có thể tìm hiểu luận án tại thư viện: Thư viện Quốc Gia, Hà Nội hoặc Thư viện Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2 DANH MỤC CÁC BÀI BÁO 1. Nguyen Thi Nhung (2016), Applyling the field method inthe process of researching Fairy tale in Viet Nam, the 6th International Conference on Sciences and Social Sciences (ICSSS2016) at Rajabhat Maha Sarakham University, Maha Sarakham, Thailand. 2. Nguyễn Thị Nhung (2017), Thực trạng và những nhân tố ảnh hưởng đến việc tồn tại và lưu truyền truyện cổ tích thần kì Khmer Nam Bộ, Kỉ yếu Hội thảo khoa học Sau đại học - ngành Ngữ văn, năm 2017. Đại học Sư phạm Hà Nội. 3. Nguyễn Thị Nhung (2017), Tổng quan về các công trình nghiên cứu truyện kể dân gian Việt Nam từ góc độ type và motif, Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội số 11 năm 2017. 4. Nguyen Thi Nhung (2017), Similarities in the story type of Heroes that kill Monsters of Vietnamese and Southern Khmer people in Vietnam, the 7th International Conference on Sciences and Social Sciences (ICSSS2017) at Rajabhat Maha Sarakham University, Maha Sarakham, Thailand. (sẽ đăng trên tạp chí trong năm 2018) 5. Nguyễn Thị Nhung (2017), Nghiên cứu truyện kể dân gian Việt Nam từ góc độ type và motif (trường hợp sánh truyện cổ tích thần kì của người Việt và người Khmer Nam Bộ), Kỉ yếu Hội thảo Khoa học trường Đại học Thái Nguyên và Cao đẳng Sư phạm Lào Cai phối hợp tổ chức năm 2017. 6. Nguyễn Thị Nhung (2017), Tìm hiểu truyện Ba Phi vùng Tây Nam Cà Mau từ góc nhìn Văn hóa Nam Bộ, NXB Mỹ Thuật. 3 1 INTRODUCTION 1. Reason for choosing the topic In the rich assortment of folk literature in various peoples’ culture, folk stories in general, and fairy tales in particular, take up a relatively large portion compared to other genres of folk literature. Serving as a unique kind of mirror, fairy tales reflected every aspect of people’s social life in a shroud of legend. Through conflicts both within families and amongst social communities, fairy tales have showcased human’s desire across thousands of generations, the desire for a society of equality and goodness where the “You reap what you sow” philosophical principle avails. Through the study of different people’s fairy tales, we can identify the values and philosophies of life stemming from their ancestors, as well as their perception in the art of vocabulary. With the appeal of the genre, fairy tales have drawn in the attention of folklore researchers across the globe for centuries. Amidst the large number of such studies, the researches that approached fairy tales from their type and motif viewpoints, as well as papers comparing fairy tales of numerous peoples based on their types and motifs have been carried out by a number of researchers. It can be assumed that the study of fairy tales from the tale type and motif perspective, as well as comparisons based on tale types and motifs is the method that a great deal of folklore researchers have applied effectively, especially for studies which aim at pinpointing both the shared characteristics and unique qualities of various folk stories in the same category. Being a people with a rather large population among 54 Vietnamese ethnicities, Khmer people mainly settle in Southern regions (namely Southwest) – the birth place of “Oc Eo Culture”, the land with a long history and a huge number of exceptional cultural heritage that are well-known across the country and also the South East Asia. Amongst Khmer people’s generous collection of folk culture and literature, their fairy tales stood out the most as an extraordinary art form crafted with words. In addition to the general characteristics of the content and art of the fairy tales, this story type has many their own features, reflecting the Khmer ethnic identity and the South. Through our research in the present state of studies, we have noticed that: there have been several works of collection, research on or introduction to folktales of Khmer people in Southern regions which have gained a certain number of achievements. In order to acknowledge the distinctiveness of Southern Khmer’s fairy tales, they need to be placed in a wider range of perspective, that being among Viet people’s fairy tales; and there especially needs to be a comparison between them and those of another people, ones which are plentiful in number and different in terms of culture, humans and narrative. It is our thought that comparing Southern Khmer’s fairy tales and those of Viet people would be a practical appro ...
Nội dung trích xuất từ tài liệu:
Tóm tắt Luận án Tiến sĩ Ngữ văn: So sánh truyện cổ tích thần kỳ người Khmer Nam Bộ với truyện cổ tích thần kỳ người Việt (một số type và motif cơ bản) BỘ GIÁO DỤC VÀ ĐÀO TẠO TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM HÀ NỘI NGUYỄN THỊ NHUNG SO S¸NH TRUYÖN Cæ TÝCH THÇN Kú NG¦êI KHMER NAM Bé VíI TRUYÖN Cæ TÝCH THÇN Kú NG¦êI VIÖT (MéT Sè TYPE Vµ MOTIF C¥ B¶N) Chuyên ngành: Văn học dân gian Mã số: 9.22.01.25 TÓM TẮT LUẬN ÁN TIẾN SĨ NGỮ VĂN HÀ NỘI – 2018 Công trình được hoàn thành tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội Người hướng dẫn khoa học: 1.GS.Vũ Anh Tuấn 2.TS. Trần Minh Hường Phản biện 1: GS.TS Lê Chí Quế Trường ĐHKHXH&NV – ĐHQG Hà Nội Phản biện 2: PGS.TS Nguyễn Thị Phương Châm Viện nghiên cứu Văn hóa Phản biện 3: PGS.TS Trần Đức Ngôn Trường Đại học Văn hóa Luận án sẽ được bảo vệ trước Hội đồng chấm luận án cấp Trường họp tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội vào hồi …..giờ … ngày … tháng… năm… Có thể tìm hiểu luận án tại thư viện: Thư viện Quốc Gia, Hà Nội hoặc Thư viện Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2 DANH MỤC CÁC BÀI BÁO 1. Nguyen Thi Nhung (2016), Applyling the field method inthe process of researching Fairy tale in Viet Nam, the 6th International Conference on Sciences and Social Sciences (ICSSS2016) at Rajabhat Maha Sarakham University, Maha Sarakham, Thailand. 2. Nguyễn Thị Nhung (2017), Thực trạng và những nhân tố ảnh hưởng đến việc tồn tại và lưu truyền truyện cổ tích thần kì Khmer Nam Bộ, Kỉ yếu Hội thảo khoa học Sau đại học - ngành Ngữ văn, năm 2017. Đại học Sư phạm Hà Nội. 3. Nguyễn Thị Nhung (2017), Tổng quan về các công trình nghiên cứu truyện kể dân gian Việt Nam từ góc độ type và motif, Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Hà Nội số 11 năm 2017. 4. Nguyen Thi Nhung (2017), Similarities in the story type of Heroes that kill Monsters of Vietnamese and Southern Khmer people in Vietnam, the 7th International Conference on Sciences and Social Sciences (ICSSS2017) at Rajabhat Maha Sarakham University, Maha Sarakham, Thailand. (sẽ đăng trên tạp chí trong năm 2018) 5. Nguyễn Thị Nhung (2017), Nghiên cứu truyện kể dân gian Việt Nam từ góc độ type và motif (trường hợp sánh truyện cổ tích thần kì của người Việt và người Khmer Nam Bộ), Kỉ yếu Hội thảo Khoa học trường Đại học Thái Nguyên và Cao đẳng Sư phạm Lào Cai phối hợp tổ chức năm 2017. 6. Nguyễn Thị Nhung (2017), Tìm hiểu truyện Ba Phi vùng Tây Nam Cà Mau từ góc nhìn Văn hóa Nam Bộ, NXB Mỹ Thuật. 3 1 INTRODUCTION 1. Reason for choosing the topic In the rich assortment of folk literature in various peoples’ culture, folk stories in general, and fairy tales in particular, take up a relatively large portion compared to other genres of folk literature. Serving as a unique kind of mirror, fairy tales reflected every aspect of people’s social life in a shroud of legend. Through conflicts both within families and amongst social communities, fairy tales have showcased human’s desire across thousands of generations, the desire for a society of equality and goodness where the “You reap what you sow” philosophical principle avails. Through the study of different people’s fairy tales, we can identify the values and philosophies of life stemming from their ancestors, as well as their perception in the art of vocabulary. With the appeal of the genre, fairy tales have drawn in the attention of folklore researchers across the globe for centuries. Amidst the large number of such studies, the researches that approached fairy tales from their type and motif viewpoints, as well as papers comparing fairy tales of numerous peoples based on their types and motifs have been carried out by a number of researchers. It can be assumed that the study of fairy tales from the tale type and motif perspective, as well as comparisons based on tale types and motifs is the method that a great deal of folklore researchers have applied effectively, especially for studies which aim at pinpointing both the shared characteristics and unique qualities of various folk stories in the same category. Being a people with a rather large population among 54 Vietnamese ethnicities, Khmer people mainly settle in Southern regions (namely Southwest) – the birth place of “Oc Eo Culture”, the land with a long history and a huge number of exceptional cultural heritage that are well-known across the country and also the South East Asia. Amongst Khmer people’s generous collection of folk culture and literature, their fairy tales stood out the most as an extraordinary art form crafted with words. In addition to the general characteristics of the content and art of the fairy tales, this story type has many their own features, reflecting the Khmer ethnic identity and the South. Through our research in the present state of studies, we have noticed that: there have been several works of collection, research on or introduction to folktales of Khmer people in Southern regions which have gained a certain number of achievements. In order to acknowledge the distinctiveness of Southern Khmer’s fairy tales, they need to be placed in a wider range of perspective, that being among Viet people’s fairy tales; and there especially needs to be a comparison between them and those of another people, ones which are plentiful in number and different in terms of culture, humans and narrative. It is our thought that comparing Southern Khmer’s fairy tales and those of Viet people would be a practical appro ...
Tìm kiếm theo từ khóa liên quan:
Luận án Tiến sĩ Luận án Tiến sĩ Ngữ văn Truyện cổ tích thần kỳ Người Khmer Nam Bộ Type truyện Người mang lốt Truyện Dũng sĩ KhmerGợi ý tài liệu liên quan:
-
205 trang 414 0 0
-
Luận án Tiến sĩ Tài chính - Ngân hàng: Phát triển tín dụng xanh tại ngân hàng thương mại Việt Nam
267 trang 376 1 0 -
174 trang 302 0 0
-
206 trang 299 2 0
-
228 trang 260 0 0
-
32 trang 212 0 0
-
Luận án tiến sĩ Ngữ văn: Dấu ấn tư duy đồng dao trong thơ thiếu nhi Việt Nam từ 1945 đến nay
193 trang 211 0 0 -
208 trang 200 0 0
-
27 trang 182 0 0
-
124 trang 173 0 0