Danh mục

Giáo trình đồ họa - Lesson 3

Số trang: 5      Loại file: pdf      Dung lượng: 515.66 KB      Lượt xem: 10      Lượt tải: 0    
tailieu_vip

Xem trước 2 trang đầu tiên của tài liệu này:

Thông tin tài liệu:

Các giải thuật cơ sởNội dungCác giải thuật xén tỉa - Clipping Các thuật toán tô miền kín Phép tô mầu Phép xử lý Antialiasing
Nội dung trích xuất từ tài liệu:
Giáo trình đồ họa - Lesson 3 Khoa CNTT-DDHBK Hà nội Email: hunglt@it-hut.edu.vn 0913030731Bài 3: Nội dungCác giải thuật cơ sở Các giải thuật xén tỉa - Clipping Các thuật toán tô miền kín Phép tô mầu Phép xử lý Antialiasing Le Tan Hung hunglt@it-hut.edu.vn 0913030731 1 (c) SE/FIT/HUT 2002 2 (c) SE/FIT/HUT 2002Xén tỉa - Clipping Clipping đoạn thẳngA fundamental task in graphics is to Lines are defined by their endpoints, so it should bekeep those parts of an object that lie possible just to examine these (in a similar way tooutside a selected view from beingdrawn points) and determine whether or not to clip withoutClipping is the removal of all objects Khái niệm considering every pixel on the lineor part of objects in a modelled scene Xén tỉa là tiến trình xácthat are outside the real-world We often have windows that are either very large,window. định các điểm của 1 đối i.e. nearly the whole scene fits inside, or very small,Việc loại từng điểm ảnh của đối tượng tượng nằm trong haythường chậm nhất là khi đối tượng mà i.e. most of the scene lies inside the windowphần lớn nằm ngoài cửa sổ hiển thị. ngoài cửa sổ hiển thịMore practical techniques are Hence, most lines may be either trivially accepted or Clipping điểmnecessary to speed up the task rejected xmin ≤ x ≤ xmax ymin ≤ y ≤ ymax 3 4 (c) SE/FIT/HUT 2002 (c) SE/FIT/HUT 2002Giải thuật Cohen SutherlandOutcode The Cohen-Sutherland line-clipping algorithm is particularly fast for “trivial” cases, i.e. lines completely inside or outside the window. Non-trivial lines, i.e. ones that cross a boundary of the window, are clipped by computing the coordinates of the new boundary endpoint of the line where it crosses the edge of the Nếu mã của P1 và P2 đều = 0000 thì toàn bộ đoạn thẳng thuộc phần hiển window thị. Each point on all lines are first assigned an “outcode” If P1.Mã OR P2.Mã == 0000 then “ cả đoạn thẳng thuộc cửa sổ hiển thị” defining their position relative to the clipping rectangle Nếu mã của P1 và P2 có cùng một vị trí mà ở đó ≠ 0 thì P1 và P2 => cùng phía If P1.Mã AND P2.Mã != 0000 then “ 2 điểm nằm về 1 phía của cửa sổ” 5 6 (c) SE/FIT/HUT 2002 (c) SE/FIT/HUT 2002 1 Khoa CNTT-DDHBK Hà nội Email: hunglt@it-hut.edu.vn 0913030731Giải thuật Cyrus-BeckLyang Barsky x = x1 + (x2 - x1)u = x1 + uDx y = y1 + (y2 - y1)u = y1 + uDy xmin ≤ x1 + Dx.u ≤ xmax ⇔ x ∈ [xm, xM] The Cohen-Sutherland algorithm requires the ymin ≤ y1 + Dy.u ≤ ymax ⇔ y ∈ [ym, yM] window to be a rectangle, with edges aligned with the co-ordinate axes Pk u ≤ qk k = 1, 2, 3, 4 It is sometimes necessary to clip to any convex polygonal window, e.g. triangular, hexagonal, or P1 = − Dx ⎧q1 = x1 − xm rotated. ...

Tài liệu được xem nhiều: